بهداشت محیط

پنج شنبه, 03 -2675 18:34 نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

توجه نداشتن به مسائل بهداشتی در محیط تهیه خوراک می تواند مشکلات عدیده ای را برای پرسنل پیش بیاورد و باعث عدم رضایت در مشتریان شود

بهداشت محیط و دفع زباله

توجه نداشتن به مسائل بهداشتی در محیط تهیه خوراک می تواند مشکلات عدیده ای را برای پرسنل پیش بیاورد و باعث عدم رضایت در مشتریان شود که در نهایت منجر به ورشکستگی می شود.می توان از فضای بیرون آشپزخانه شروع کرد چراکه تمیزی ورودی مشتری می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی دیگاه مشتری بگذارد و احساس اعتماد به فضایی را که میخواهد از آنجا خوراک تهیه کند را در مشتری ایجاد کند.که البته این ممکن نیست مگر با نظافت فضای بیرونی و مناسب کردن ورودی ؛ جلوگیری از تجمع زباله در جلوی رستوران ، شستشوی جلوی رستوران و توجه به تمیزی آن.

پیوسته مشاهده می شود که مقدار کمی از غذای باقیمانده در ته سطل های زباله و جعبه های مخصوص آشغال باقی مانده که این خود مکان مناسبی جهت تغذیه و رشد میلیون ها میکرو ارگانیسم ، آفات و حشرات شده است .

در این وضعیت با استفاده از یک کاردک مناسب می توان تکه های چسبیده مواد را به سطل های زباله را جدا کرده و با شستن و ضد عفونی کردن آن باعث متلاشی شدن چرخه حیات و از بین بردن حشرات شد.

بهتر است بدانیم که طی تحقیقات انجام شده یک مگس به تنهایی قادر به حمل ۵/۶ میلیون باکتری است که تعداد زیادی از آنها می تواند بیماری زا باشد .

باکتری ها همچون دیگر موجودات زنده برای حیات با بحران مقابله می کنند ، آنها باید مواد غذایی و حرارت ایده آل برای رشد داشته باشند . باکتری ها راهی برای انتقال از محیطی به محیط دیگر یا از انسان به انسانی دیگر را نداشته و لذا باید توسط ناقلین به محیط یا فرد دیگر انتقال داده شوند . حال با قطع کردن راه انتقال به راحتی جلوی تکثیر و گسترش آن ها گرفته می شود .

و شرط آن یک برنامه پاکسازی مناسب و خوب که شامل یک متد بهداشتی پیشرفته از شستن ، آبکشی ، پاکسازی در همه ابزار و وسایل و تجهیزات آشپزخانه ، بعد از استفاده مهیا است .

با یک برنامه ریزی مناسب برای نظافت می توان به آشپزخانه ای بهداشتی دست پیدا کردهایم بعنوان مثال :

۱ : جمع آوری آشپزخانه ، آب پاشی ، شستن ، شستن سطل زباله یکبار در هفته

۲ : نظافت توالت ها روشویی ها ، کف ها ، سینک و خشک کردن آنها یکبار در روز

۳ : نظافت اتاق تعویض لباس هر هفته

۴ : کنترل لوله فاضلاب ، مکان دفع زباله در خارج از ساختمان بطور روزانه

بدین وسیله با تخصصی کردن این وظایف جهت انجام هر یک از موارد بالا ، مدیریت قادر به اجرای بهتر امور از جهت کنترل و ارتقای سطح بهداشت در دکتر سیب میباشد می باشد .

خواندن 5765 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 31 خرداد 1397 14:11
دکتر سیب

به سایت ما خوش آمدید

محتوای بیشتر در این بخش: « بهداشت کف و گوشه بهداشت پرسنل »