استاندارد غذایی

سه شنبه, 25 ارديبهشت 817 03:18 نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کلیه گوشتهای قرمز ، گوشت مرغ و ماهی هر بار قبل از ورود به آشپزخانه و انبار شدن به تائید کارشناس بهداشت و کارشناس تغذیه بیمارستان مي رسد .


گوشت کلیه گوشتهای قرمز ، گوشت مرغ و ماهی هر بار قبل از ورود به آشپزخانه و انبار شدن به تائید کارشناس بهداشت و کارشناس تغذیه بیمارستان مي رسد . گوشت قرمز نبايد لزج ، خيلي پررنگ و داراي بوي نامطبوع باشد .گوشت تازه ، رنگ و بوي طبيعي داشته و پوست آن عاري از چروكيدگي است.گوشت به رنگ قرمز روشن، چربی سفید رنگ و بدون وجود خون مردگی و غدد متعدد در آن.در صورت استفاده از گوشت‌هاي بسته بندي شده ، به مجوز بسته بندي سازمان دامپزشكي كشور روي برچسب آن و همچنين تاريخ بسته‌بندي و انقضاء آن كاملاً دقت مي شود .گوشت مصرفی گوشت گوساله گرم دارای مهر دامپزشکی و یا گوشت گوساله منجمد دارای تاریخ مصرف و از قسمت های مناسب لاشه نظیر سردست با تأیید کارشناس تغذیه مي باشد.حمل و نقل لاشه ها از محل کشتارگاه تا آشپزخانه حتما" توسط کامیونهای مخصوص حمل گوشت و مجهز به سردخانه صورت مي گیرد . گوشت قرمز خریداری شده و تایید شده توسط اداره دامپزشکی توسط سرآشپز یا فرد تعیین شده به انباردار تحویل داده شده و سپس از نظر کمی مطابق با درخواست از انباردار تغذیه تحویل گرفته مي شود.

            مرغ

            گوشت مرغ خریداری شده ابتدا از نظر کیفی توسط كارشناس تغذيه و بهداشت محيط بررسي مي شود.  طبخ مرغ مصرفی بطور مرتب زیر نظر کارشناس تغذیه مي باشد .مرغ مصرفی ترجيحا" کشتار روز است. استفاده از مرغ کشتار روز طعم، پخت و کیفیت غذا را بالا مي برد.

            مرغ سالم دارای پوست مرطوب و شفاف بوده و بوی بد نمی دهد .  گوشت مرغ فاسد تيره، پرخون و يا كبود است و زير بال مرغ فاسد بوي نامطبوع می دهد . لزج و چسبنده بودن، سبز و آبی رنگ بودن قسمت شکم و بوی نامطبوع زیر بالها و پاها دلیل کهنگی می باشد.  مرغ ها به صورت بسته بندی شده ، دارای تاییدیه اداره دامپزشکی و مجوز جهت ذبح مي باشند .  مرغ خریداری شده به داخل سردخانه زیر صفر درجه انبار مواد غذایی انتقال داده مي شود .  از مرغ هاي كامل و سالم با حداقل وزن 1500 گرم استفاده شده و از مرغهای آماده طبخ با وزن زیر 1200 استفاده نمي شود.

            ماهی            مقدار ماهی مورد نیاز بر اساس آمار موجود دو روز قبل از اجرای برنامه غذایی توسط کارشناس تغذیه برآورد شده و به اطلاع مسئول انبار و واحد تدارکات جهت تهیه رسانده مي شود .  ماهی ها جهت رفاه حال بیماران از نوع شیر ، حلوا ، شوریده و انواع بدون تیغ تهیه مي شود .ماهی سالم در زمان خريداري سطح بدنش لزج بوده و برق و جلای فلزی دارد. چشمهای ماهي درخشان- شفاف و روشن و برجسته است و حدقه چشم را کاملاً پر كرده است مردمک چشم سیاه و عریض می باشد. فلسها براق و اتصال آنها به بدن محکم است .باله ها در ماهی سالم دارای حالت طبیعی و شعاعهای آنها ازهم باز است . در ماهی سالم سرپوش برانشیها کاملا حفره برانشی را مسدود کرده است ، رنگ پرده های برانش از صورتی تا قرمز پر رنگ در انواع ماهی ها متفاوت است و بوی مخصوص مرداب کاملا" حس می شود . در ماهی تازه شکم نسبتا" برآمده است .

            در مورد ماهیان منجمد چنانچه کاردی را در آب جوش گذاشته و پس از خشک کردن در داخل عضله ماهی یخ زده فرو برده شود ، در صورت فاسد بودن ماهی ، بوی غیر طبیعی خواهد داد.

            حبوبات            به صورت بسته بندی سالم و دارای تاریخ مصرف و پروانه بهداشتی تهیه شده است.

            حبوبات بسته بندی علاوه بر سالمتر بودن از کیفیت بهتري نسبت به حبوبات فله برخوردار هستند.

            برنج            نوع برنج مصرفی مطابق قرارداد از انواع برنج مرغوب و درجه یک بوده و مورد تائید کارشناس تغذیه مي باشد .

            وزن برنج برای چلوها و پلوها مطابق قرارداد است. هنگام توزیع آن جهت بیمار وزن 160 گرم برنج خام تقریبا"معادل 430 گرم برنج پخته می باشد .

            روغن            روغن مایع دارای نشان استاندارد و تاریخ مصرف خريداري مي شود .

            از هر دو نوع روغن مايع معمولي و مخصوص سرخ كردن براي مصارف مربوطه خريداري مي شود.

            سبزیجات و میوه ها            سبزیجات خریداری شده پس از تایید سرآشپز، تحویل گرفته شده و جهت پاکسازی ، انگل زدایی ، ضدعفونی و شستشو به محل تعیین شده منتقل مي شود.

            سبزیهای خورشتی در بسته بندی های استاندارد و با کیفیت و مرغوب بوده و از محل های مجاز و مورد تایید کارشناس بهداشت تهیه مي گردد .

            مواد سالاد و سبزیجات به روز خریداری مي شوند .

            تره بار و سبزیجات از هر نظر سالم بوده و هیچگونه کپک زدگی و فساد در آنها مشاهده نمي شود.

            تره بار و سبزیجات از نظر خواص ارگانولپتیک شامل ظاهر- رنگ – بو- طعم سالم مي باشند .

            سبزیجات خشک و اودیه جات بصورت بسته بندی شده (بجای فله) خریداری مي شود .

            میوه از نوع مرغوب ، تمیز و سالم و با وزن مناسب انتخاب مي شود .

            تنوع میوه جات مصرفی برای میان وعده مطابق برنامه هفتگی بیمارستان رعایت مي گردد.

            لبنيات

            ماست پاستوريزه تکنفره، کم چرب و از کارخانه شناخته شده و با تایید کارشناس تغذیه تهیه مي گردد.

            داراي بسته بندي مناسب و پروانه بهداشتي مي باشد.

            تاریخ مصرف لبنيات مشخص بوده و به اندازه نیاز تهیه مي گردد و تا قبل از تاریخ انقضا مصرف مي شوند .

            نمک  نمک خريداري شده از نوع نمک یددار و تصفیه شده می باشد . نمك خريداري شده از كارخانجات معتبر و داراي مجوز بهداشت مي باشد.

            تخم مرغ  تخم مرغ هاي ترك دار ، كثيف و شكسته خريداري و مصرف نمي شود.  در صورتي كه تخم مرغ تازه و سالم را در ظرف آب معمولی غوطه ور نماییم در ته آن قرار میگیرد . با قرار دادن تخم مرغ سالم در مقابل نور ، برنگ زرد وشفاف دیده می شود و در اثر تکان دادن لق بنظر نمی رسد . تخم مرغ سالم دارای سفیده غلیظ و کشداری است و لایه نازکی که زرده آن را در بر گرفته محکم است و زرده کم و بیش حالت کروی خود را حفظ کرده است در حالیکه در تخم مرغ کهنه و مراحل پیشرفته فساد ، زرده و سفیده بکلی با هم مخلوط شده و بوی نا مطبوعی از آن به مشام می رسد.تخم مرغ ها براي مدت طولاني نگهداري نمي شوند . پوسته خارجی تخم مرغ هاي خريداري شده پاک و تمیز ، دارای شکل طبیعی و محکم است .  تخم مرغ هايي كه در زنجيره سرد حمل و نگهداري شده اند خريداري مي شوند.

خواندن 8408 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 01 تیر 1397 17:20
دکتر سیب

به سایت ما خوش آمدید

محتوای بیشتر در این بخش: « بازرسی و کنترل کیفی